Przejdź do głównej treści

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Dostęp do sieci UJ_WiFi oraz eduroam

WiFi: zbiór informacji dotyczących uniwersyteckich sieci przewodowych i bezprzewodowych. Porady dotyczące zabezpieczeń, opisy konfiguracji oraz przyłączania komputerów do sieci UJ, wymagania sprzętowe.

Sieć UJ_WiFi wykorzystuje metodę uwierzytelnienia EAP-PEAP (Protected EAP) typu PEAPv0/EAP-MSCHAPv2. Jest to metoda stosowania w środowiskach opartych na infrastrukturze Microsoftu. Dane uwierzytelniające są chronione przez zastosowanie tunelu TLS.

Większość urządzeń i systemów operacyjnych (Windows 10/8.1/8, MacOS lub OS X, iOS) przy połączeniu z tą siecią nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania ani żadnej specjalnej konfiguracji wstępnej.

Po wybraniu sieci UJ_WiFi należy tylko wpisać swój login i hasło do sieci bezprzewodowej czyli adres e-mail (najczęściej w postaci imie.nazwisko@uj.edu.pl w przypadku pracownika, imie.nazwisko@student.uj.edu.pl w przypadku studenta lub doctoral@uj.edu.pl w przypadku doktoranta) oraz hasło do tego konta. Po pierwszym pomyślnym połączeniu z siecią, urządzenia przeważnie zapamiętują ustawienia sieci i każde następne połączenie odbywa się już automatycznie.

 

Parametry sieci:

Nazwa sieci (SSID): UJ_WiFi
Metoda zabezpieczenia transmisji: WPA2 (Enterprise) lub WPA (Enterprise) z szyfrowaniem AES lub TKIP
Metoda uwierzytelniania: EAP-PEAP/MSCHAPv2
Metoda EAP: PEAP
Uwierzytelnianie Phase 2: MSCHAPV2
Certyfikat urzędu certyfikacji: (nie określono)
Certyfikat użytkownika: (nie określono)
Tożsamość: imie.nazwisko@uj.edu.pl (należy wpisać identyfikator konta uczelnianego)
Tożsamość anonimowa: (nie określono)
Hasło: hasło do konta uczelnianego

 

Pobierz konfiguracje sieci bezprzewodowej Wi-Fi w pliku pdf

 

Problemy z dzialaniem sieci bezprzewodowej UJ_WiFi oraz wszelkie uwagi i wnioski prosimy zgłaszać mailowo na adres pomocit@uj.edu.pl oraz telefonicznie pod numer 12 663 1290

System eduroam pozwala na uzyskanie darmowego dostępu do Internetu dla studentów i pracowników UJ. Można z niego korzystać na terenie UJ oraz innych uczelni (w kraju i za granicą) uczestniczących w projekcie eduroam.

Aby skorzystać z eduroam potrzebne są:

  • Urządzenie przystosowane do łączenia się z siecią typu Wi-Fi

    z zainstalowanym oprogramowaniem eduroam Configuration Assistant Tool

  • konto UJ - konto poczty UJ (zazwyczaj imię.nazwisko@uj.edu.pl dla pracowników  imie.nazwisko@student.uj.edu.pl dla studentów lub imie.nazwisko@doctoral.uj.edu.pl dla doktorantów)

  • Przebywanie w zasięgu jednej z anten nadawczych eduroam (tzw. punktu dostępowego)

Instalacja oprogramowania eduroam Configuration Assistant Tool:

dot. laptop z Windows 7 i nowsze, macbook z macOS 10.12 i nowsze, iPhone oraz iPad z iOS 5.0 i nowsze

Sieć eduroam wymaga zainstalowania dedykowanego oprogramowania ze strony https://cat.eduroam.org  Podczas instalacji należy wybrać opcje: Wybierz swoją instytucję „Uniwersytet Jagielloński w Krakowie” oraz Pobierz instalator eduroam.

Przy pierwszej próbie połączenia z siecią eduroam proszę podać pełną nazwę swojego konta pocztowego oraz hasło do poczty. Dane zostaną zapisane do profilu sieci bezprzewodowej i kolejne połączenia z siecią eduroam będą odbywały się automatycznie.

Instalacja oprogramowania eduroam Configuration Assistant Tool: dot. urządzenia z systemem Android W pierwszym kroku należy zainstalować program o nazwie „eduroam CAT” ze sklepu Google Play. Zainstalowanej aplikacji nie należy uruchamiać.

W drugim kroku należy zainstalować dedykowane oprogramowanie ze strony https://cat.eduroam.org  Podczas instalacji należy wybrać opcje: Wybierz swoją instytucję „Uniwersytet Jagielloński w Krakowie” oraz Pobierz instalator eduroam.

Przy pierwszej próbie połączenia z siecią eduroam proszę podać pełną nazwę swojego konta pocztowego oraz hasło do poczty. Dane zostaną zapisane do profilu sieci bezprzewodowej i kolejne połączenia z siecią eduroam będą odbywały się automatycznie.

Parametry sieci eduroam na Uniwersytecie Jagiellońskim

Nazwa sieci

eduroam

Obsługiwane standardy sieci

802.11a/b/g

Uwierzytelnianie

WPA2

Szyfrowanie

AES

Protokół EAP

EAP-TTLS z protokołem wewnętrznym PAP


Szczegółowe informacje można znaleźć na poniższych stronach:

1. eduroam w Polsce:  https://eduroam.pl

2. eduroam na świecie: https://www.eduroam.org

Poniżej znajduje się pełna lista wymagań sprzętowych potrzebnych do połączenia komputera użytkownika do sieci WiFi UJ:

  • Urządzenie powinno posiadać kartę sieciową WiFi pracującą w standardzie a/b/g.

  • Powinien być poprawnie zainstalowany sterownik do karty sieciowej zgodny z systemem operacyjnym jaki jest zainstalowany na urządzeniu.

  • Karta sieciowa powinna być skonfigurowana na automatyczne pobieranie adresu IP z serwera DHCP.

  • Urządzenie powinno znajdować się w zasięgu korporacyjnych sieci WiFi UJ.

  • Oprogramowanie karty powinno widzieć sieć UJ_WiFi.

  • Dla tej sieci wymagana jest obsługa WPA2-Enterprise z obsługą protokołu PEAP/GTC.

  • Sieć UJ_WiFi wykorzystuje metodę uwierzytelnienia EAP-PEAP (Protected EAP) typu PEAPv0/EAP-MSCHAPv2. Jest to metoda stosowania w środowiskach opartych na infrastrukturze Microsoftu. Dane uwierzytelniające są chronione przez zastosowanie tunelu TLS.

Osoba taka musi być pracownikiem, doktorantem lub studentem UJ. Musi mieć aktywne konto pocztowe na centralnym serwerze UJ i posiadać adres e-mail w nastepującym formacie (imię.nazwisko@uj.edu.plimię.nazwisko@doctoral.uj.edu.pl, imię.nazwisko@student.uj.edu.pl)

Jeżeli osoba nie jest ani studentem ani pracownikiem musi mieć przydzielone konto czasowe.

Przyczyny braku dostępu do WiFi mogą być następujące:

  1. Student przerwał studia.
    Rozwiązanie: student musi wrócić na studia aby mógł korzystać z dostępu do sieci WiFi.

  2. Student nie zapłacił kolejnej raty za studia na kierunkach płatnych.
    Rozwiązanie: student musi uregulować wszystkie zaległości i zostać ponownie przywrócony do pełnego statusu studenta przez Sekretariat właściwej mu Jednostki UJ.

  3. Student zakończył studia magisterskie ale nie zaczął jeszcze studiów doktoranckich.
    Problem ten występuje najczęściej w okresie od czerwca do października.
    Rozwiązanie: Taki student zazwyczaj w czasie wakacji prowadzi badania lub wykonuje jakieś prace dla Zakładu/Instytutu który go na studia doktoranckie przyjmie. Wtedy opiekun w imieniu studenta powinien skontaktować się z kierownikiem DISI pod adresem michal.hanasiewicz@uj.edu.pl) z prośbą o przyznanie dostępu do WiFi.

  4. Student zakończył studia (np. doktoranckie) ale jeszcze się nie obronił.
    Rozwiązanie: Jak wyżej. Student potrzebuje przygotować się do obrony, często prowadzi jeszcze jakieś badania.

Aby móc rozwiązać w powyższy sposób zaistniała sytuację należny zgłosić Państwa problem za pomocą:

  1. Wiadomości e-mail wysłanej na adres pomocit@uj.edu.pl z podaniem niezbędnych danych:

  • opis problemu - "brak dostępu do WiFi"

  • imię i nazwisko

  • jednostka organizacyjna/jednostka studiów

  • adres konta, którego problem dotyczy

  • kontakt do siebie (używany obecnie adres mailowy lub telefon)

Sytuacja taka ma miejsce, kiedy student nie otrzymał wpisanego przez pracowników sekretariatu dydaktycznego właściwej Jednostki UJ wpisu z numerem indeksu do USOSa. Bez tego wpisu student nie może mieć dostępu do sieci bezprzewodowej WiFi.

W takim wypadku numer indeksu musi być wpisany. Zostało to potwierdzone w dziale USOS Web.

Wniosek o założenie konta z dostępem do uniwersyteckiej sieci WiFi na potrzeby obsługi konferencji można wypełnić na naszej stronie internetowej, w zakładce Formularze.

https://pomocit.uj.edu.pl/formularze

Siecią bezprzewodową na terenie CM UJ zarządza Ośrodek Komputerowy UJ CM. Stworzył on dedykowaną stronę dla problematyki sieci bezprzewodowej WiFi pod adresem https://www.ok.cm.uj.edu.pl/uslugi/WiFi

Twój problem opisz i zgłoś pracownikom PomocIT za pomocą formularza dostępnego na stronie lub wysyłając wiadomość na adres mailowy pomocit@uj.edu.pl lub bezpośrednio do administratora sieci Wi-Fi  waldemar.pytlik@uj.edu.pl.