Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Blokada konta - SPAMER

Jeśli zostali Państwo powiadomieni o zablokowaniu konta (lub kont) pracowniczego lub studenckiego z powodu rozsyłania wiadomości o charakterze SPAM’u, to zapewne doszło do przejęciu hasła do Państwa konta (kont) przez osoby nieuprawnione.

Najczęściej jest to wynik stosowania hasła uniwersyteckiego także w dostępie do innych serwisów internetowych, które nie zawsze są odpowiednio zabezpieczone. Z reguły z takich systemów dane logowania wykradane są potem przez hakerów. Być może utrata hasła nastąpiła w wyniku zainfekowania Państwa komputera lub telefonu złośliwym oprogramowaniem.

W związku z tym dostęp do systemów informatycznych UJ - w tym do systemu USOS, Pegaz, O365 - został zablokowany.

Procedura postępowania w celu przywrócenia dostępu do systemów UJ

  • W pierwszej kolejności należy upewnić się, że na używanym przez Państwa sprzęcie (komputery, telefony) nie jest zainstalowane złośliwe oprogramowanie;
  • Następnie konieczne jest ustalenie nowego hasła do konta (samodzielne lub w kontakcie z zespołem Pomocy Informatycznej);
  • Po wykonaniu powyższych kroków prosimy o kontakt z zespołem Pomocy Informatycznej celem pełnego odblokowania konta.

W pierwszym kroku należy przeskanować programem antywirusowym wszystkie używane przez Państwa komputery. Zalecane jest także sprawdzenie smartfonów.

Jeśli jesteście Państwo pracownikami UJ, możecie pobrać program antywirusowy ze strony: https://dui.uj.edu.pl/eset.

Jeśli dostaliście Państwo powiadomienie SMS o zablokowaniu konta, oznacza to, że w systemie zarządzania tożsamością Uniwersytetu Jagiellońskiego został wprowadzony numer telefonu komórkowego i możliwe jest samodzielne ustawienie nowego hasła do zablokowanych kont. W takim wypadku prosimy o uruchomienie aplikacji do zmiany hasła dostępnej pod adresem https://passwordreset.uj.edu.pl. W trakcie zmiany hasła konieczne będzie podanie kodów przesyłanych SMS.

Jeśli nie jest możliwa samodzielna zmiana hasła, to prosimy o kontakt z zespołem Pomocy Informatycznej Centrum Informatyki UJ. Możecie Państwo skontaktować się z nami poprzez stronę https://pomocit.uj.edu.pl lub telefonicznie 12 663 5070.

Zalecenia dot. bezpiecznego logowania

  • Prosimy, aby nowe hasło wykorzystywane było jedynie w systemach UJ i nie było używane w innych serwisach internetowych.
  • Prosimy, aby zawsze weryfikować adres strony webowej, na której podawane są dane logowania UJ. Strony te muszą mieć adres z domeny uj.edu.pl oraz powinny być zabezpieczone poprawnym certyfikatem (symbol kłódki na pasku adresu).
  • Prosimy, aby dane do logowania nie były zapamiętywane przez przeglądarkę, ponieważ często jest to główny powód przejęcia konta i rozsyłania niechcianych wiadomości.