Procedurę aktywacji Twojego konta do poczty elektronicznej UJ oraz innych systemów informatycznych Uczelni należy zainicjować na stronie internetowej dostępnej pod adresem:
WAŻNE: Proces aktywacji konta pocztowego trwa około 24 godzin.
Po pełnej aktywacji konta pocztowego będzie można:
- logować się do portalu USOSweb wykorzystując jako login, swój uniwersytecki adres e-mail (lub jak do tej pory login USOSweb),
- logować się do poczty poprzez stronę https://outlook.com/student.uj.edu.pl lub http://login.microsoftonline.com oraz przez portal USOSweb,
Logowanie do dodatkowych usług Office Online będzie możliwe przez portal https://portal.microsoftonline.com. Podane adresy przekierowują do punktu logowania Microsoft - należy logować się poprzez swój oficjalny uniwersytecki login: zwykle jest to imię.nazwisko@student.uj.edu.pl.
Wraz z dostępem do poczty uniwersyteckiej, otrzymują Państwo możliwość korzystania z pakietu Office365 w wersji online, który jest dostępny po zalogowaniu do poczty.
Użytkownik może samodzielnie dokonać zmiany (tzw. promocji) swojego adresu pocztowego z domeny:
- @student.uj.edu.pl na @doctoral.uj.edu.pl,
- @student.uj.edu.pl na @alumni.uj.edu.pl - dot. absolwentów,
- @doctoral.uj.edu.pl na @alumni.uj.edu.pl - dot. absolwentów,
wykonując następujące czynności:
- należy zalogować się na stronę https://opt.uj.edu.pl/ przy pomocy dotychczasowego adresu (w domenie @student.uj.edu.pl lub @doctoral.uj.edu.pl) oraz bieżącego hasła,
- uruchomić procedurę "zmiana adresu", która będzie widoczna po wybraniu z menu po lewej stronie linku poczta elektroniczna,
- Dalej należy postępować wg instrukcji.
Studenci i doktoranci Uniwersytetu Jagiellońskiego do nowej usługi pocztowej w domenie o365 logują się poprzez stronę https://outlook.com/student.uj.edu.pl lub http://login.microsoftonline.com oraz przez portal USOSweb.
OSOBISTY PROFIL TOŻSAMOŚCI
W ramach tej usługi, po zalogowaniu mogą Państwo:
- sprawdzić swoje dane podstawowe,
- wprowadzić numer telefonu komórkowego dla SMS, który ułatwi odzyskanie hasła (przycisk w prawym dolnym rogu strony "Edytuj numer tel. dla SMS"),
- zmienić hasło,
- sprawdzić listę posiadanych adresów/aliasów pocztowych,
- sprawdzić wielkość swojego konta pocztowego,
Zapraszamy do zapoznania się z usługą, która jest dostępna pod adresem:
Aby zmienić adres e-mail wyświetlany w WIZYTÓWCE USOS należy:
- zalogować się do strony usosweb.uj.edu.pl używając identyfikatora w domenie @student.uj.edu.pl lub @doctoral.uj.edu.pl oraz dotychczasowego hasła.
- wybrać zakładkę MÓJ USOSWEB; wybrać znajdujący się po lewej stronie ekranu przycisk WIZYTÓWKA.
- użytkownik powinien wpisać aktualny adres e-mail w domenie uniwersyteckiej w rubrykę "Zmiana adresu e-mail" i potwierdzić klikając w przycisk "UAKTUALNIJ DANE".
- Po wprowadzeniu nowych danych, strona powinna zwrócić informację: "Dane zapisane".
- W celu zmiany adresu e-mail w przypadku zmiany nazwiska, należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją z zachowaniem kolejności:
- Dotyczy tylko studentów/doktorantów będących pracownikami lub byłych pracowników UJ. W przypadku zmiany nazwiska, należy zgłosić się do Centrum Spraw Osobowych (ul. Straszewskiego 27, p. I) wraz z dokumentem poświadczającym tożsamość.
- Wszyscy studenci/doktoranci muszą zgłosić zmianę nazwiska w sekretariacie dydaktycznym właściwej sobie jednostki UJ (Dziekanat).
- Przesłać na adres pomocit@uj.edu.pl informację o zmianie nazwiska i prośbę o stosowną zmianę w adresie e-mail.
- Po sprawdzeniu danych i modyfikacji konta użytkownik otrzyma list z dalszymi informacjami.
Stary adres mailowy pozostaje automatycznie przypisany jako alias do nowego.
WAŻNE:
Z uwagi na pewne różnice pomiędzy serwerami poczty Pracowniczej oraz Studenckiej (w tym także doktoranckiej) po zmianie adresu na koncie studenckim następuje chwilowa niedostępność zawartości skrzynki.
W przypadku zapomnienia hasła użytkownik może je ponownie samodzielnie zdefiniować za pomocą procedury opartej o komunikację SMS.
Procedura ta możliwa jest do realizacji tylko wówczas, gdy użytkownik wcześniej zdefiniował w systemie numer telefonu, który ma być wykorzystany do odebrania SMS-a z kodem.
Jeśli spełniony jest powyższy warunek, użytkownik może dokonać ponownego zdefiniowania hasła wywołując aplikację dostępną pod adresem https://passwordreset.uj.edu.pl.
Należy pamiętać, iż w przypadku osób posiadających zarówno konto pracownicze jak i studenckie zmiana hasła obejmuje oba konta.
Propagacja nowego hasła do usługi Office 365 może zająć kilka minut.
Niniejsza procedura nie dotyczy redefiniowania hasła do systemu SAP i portalu pracowniczego PI.
Krok 1
W kroku I użytkownik musi podać:
- adres email swojego konta. Osoba posiadająca zarówno kont pracownicze jak i studenckie może podać dowolne z nich. Zmiana hasła odbędzie się na obu kontach,
- trzy ostatnie cyfry zdefiniowanego w systemie numeru telefonu, na który zostanie przesłany kod,
- wynik wyświetlanego, prostego, działania matematycznego. Jest to zabezpieczenie przed atakami brute force, gdzie automaty generują kolejne wartości w celu wykrycia tej prawidłowej,

Poprawne wprowadzenie ww wartości spowoduje wysłanie na zdefiniowany w systemie numer telefonu wiadomości SMS z 6-cyfrowym kodem, wymaganym do wprowadzenia w kroku II.
Wiadomość SMS dociera do użytkownika z reguły w ciągu kilkunastu do kilkudziesięciu sekund.
Krok 2
W tym kroku użytkownik wprowadza przesłany SMS'em kod uprawniający do zmiany hasła.
Wprowadzenie poprawnej wartości kodu umożliwia przejście do kroku III.
Krok 3
W kroku tym użytkownik definiuje nowe hasło.
Nowo definiowane hasła musi spełniać wymogi odpowiedniej złożoności, stąd musi być złożone z co najmniej:
- jednej dużej litery,
- jednej małej litery,
- jednej cyfry,
- jednego ze znaków specjalnych @ # $ % ^ & * - _ + = [ ] { } | \ : ‘ , . ? / ` ~ " ( )
O ile zmiana hasła natychmiast zaczyna obowiązywać w systemach lokalnych UJ o tyle jego propagacja do konta w usłudze Office 365 może zająć kilka minut.
Aby odzyskać hasło do konta pocztowego student/doktorant musi zwrócić się do sekretariatu dydaktycznego właściwej sobie jednostki UJ gdzie po okazaniu aktualnej legitymacji otrzyma hasło tymczasowe. W razie problemów można zwrócić się o pomoc pisząc na adres pomocit@uj.edu.pl.
Nie można dokonać zmiany hasła bezpośrednio w chmurze Office 365.
Procedura zmiany hasła została opisana w artykule poniżej.
Aby zmienić hasło, należy wywołać Punkt Logowania UJ (https://opt.uj.edu.pl/), zalogować się, a następnie w zakładce "ZMIANA HASŁA", która jest widoczna dopiero po zalogowaniu, postępować zgodnie z poleceniami.
WAŻNE:
Nowo definiowane hasła musi spełniać wymogi odpowiedniej złożoności, stąd musi być złożone z co najmniej:
- jednej dużej litery,
- jednej małej litery,
- jednej cyfry,
- jednego ze znaków specjalnych @ # $ % ^ & * - _ + = [ ] { } | \ : ‘ , . ? / ` ~ " ( )
Na Uniwersytecie Jagiellońskim funkcjonuje system automatycznego przesyłania komunikatów do predefiniowanych grup użytkowników. Nowi studenci, doktoranci i pracownicy są automatycznie przydzielani do właściwej grupy. Obecnie dostępne są następujące grupy:
Ze względów organizacyjnych obejmujących działania administracyjne na uczelni, nie ma możliwości wypisania się z grup studenci i pracownicy. Odbieranie korespondencji wysyłanej do wybranej grupy jest obowiązkowe w poczcie uniwersyteckiej.